Posljednjih nekoliko godina craft pivo je sve popularnije u Bosni i Hercegovini ali i svijetu, a sam postupak predstavlja vještinu pravljenja piva u malim pivarama, koje se pravi po tradicionalnim, ali i inovativnim receptima.

Craft pivarstvo doslovno znači zanatsko pivarstvo.

Pokreti koji promovišu ovo pivarstvo javljaju se širom svijeta od sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Zanatsko pivarstvo se vezuje za nekomercijalne i nezavisne pivare kod kojih se akcenat stavlja na kvalitet i aromu piva. Zanatske pivare ne teže kvantitetu već kvalitetu. Za razliku od fabričkih, craft piva imaju posebne različite arome, sadrže kvalitetne prirodne sastojke te se ne filtriraju i ne pasterizuju.

O Craft pivarstvu u Bosni i Hercegovini ali i o drugim interesantnim temama razgovarali smo s Goranom Hadžićem, pokretačem, vlasnikom i “kuharom” Gelender piva.

Razgovarala: Ines Lučić, Sarajevski.ba

Kad je Gelender počeo proizvoditi svoje pivo?

– Zvanično smo počeli s radom početkom 2017. godine. Ideja o Gelender- u je krenula 2014. kada smo kao kućni pivari, pravili jako male količine, eksperimentirali s receptima, stilovima, i polako se zaljubljivali u ovo predivno stvaralaštvo. Krajem 2015. počeli smo “sklapati” pivaru koju imamo danas, a prva boca, našla se u prodaji početkom ove godine.

Šta je cilj Gelendera (piće za raju ili globalno širenje)?

– Cilj nam je postati prva bosanskohercegovačka Craft mikro pivara, prepoznatljiva u regiji i svijetu po kvalitetu, inovativnosti, originalnosti. Stvarati, a ne pratiti trendove.

Foto: Denis Ruvić, Sarajevski.ba

Kako ste zadovoljni s trenutnim rezultatima vašeg brenda?

– Za relativno kratko vrijeme, mislimo da idemo u dobrom pravcu. Svjesni smo da je ovo putovanje i da zajedno s ostalim pionirima Craft pivarstva u BiH stvaramo, odnosno gradimo jednu novu kategoriju, odnosno scenu. Zadovoljni smo kako se situacija razvija.

Kakva je konkurencija u BiH, koliko je uopšte popularno craft pivarstvo?

Konkurencija je zdrava, što je najbitnije. Gotovo svi smo krenuli kao kućni pivari, i iz velike strasti prema Craft pivarstvu. Jako smo dobri prijatelji, i svi međusobno sarađujemo, razmjenjujemo iskustva i pomažemo jedni drugima. Prva kraft pivara u BiH je zvanično počela s radom 2012. godine. Prošle godine ih je bilo 5, danas nas je već 10. Tržište piva je ogromno (pogotovo za naše kapacitete i poimanje) i drago mi je da i tržište pozitivno reaguje na ovu novu kategoriju, i da svi strašno podržavaju lokalnu proizvodnju. BiH, je generalno cjenovno osjetljivo tržište, ali i pored toga ljudi su spremni platiti malo višu cijenu za puno veći kvalitet koji dobijaju, tako da popularnost kraft pivarstva brzo raste.

Koliko u BiH ima samostalnih craft beer stručnjaka?

– Registrovanih Craft mikro (odnosno nano, pico) pivara ima desetak, ali stručnjaka ima puno više. Forum za proizvodnju domaćeg piva i promociju pivske kulture, volimpivo.ba okuplja preko 1000 registrovanih članova i više hiljada gostiju i zaista ima puno ljudi koji proizvode fantastična piva. Nadamo se da će se što više njih odvažiti i krenuti u pravcu pokretanja proizvodnje.

Šta je potrebno za proizvodnju dobrog piva?

– Za proizvodnju dobrog piva, potrebni su: voda, kvasac, ječmeni (ili pšenični, raženi…) slad, hmelj i puno, puno ljubavi (smijeh).

Kako dolazite do sirovina i materijala za pravljenje piva?

– Neke stvari uvozimo iz zemalja u regiji, gdje je craft scena u malo većem stadiju, ali gotovo sve možete naći u prvoj BH craft pivari i prodavnici sirovina, OldbriŽ u Mostaru. Ljubav sami proizvodimo (smijeh).

Foto: Denis Ruvić, Sarajevski.ba

Koliko je vremena potrebno za proizvodnju?

– Sam proces “kuhanja” traje oko 6 sati. Nakon toga pivo fermentira oko 7 dana, ali u fermentorima ostaje ukupno 3 sedmice. Potom, pivo se flašira, odnosno puni u bačve. Pivo u bocama ponovo fermentira i u tom procesu se “prirodno” gazira i spremno je za konzumaciju nakon 14 do 21 dan. Neka piva, zavisno od stila, trebaju “odležati” i to može trajati nekoliko mjeseci pa čak i godina. Mi uglavnom radimo piva koja su spremna za konzumaciju nakon 6 sedmica (u prosjeku).

Zbog čega craft pivo nije popularno na festivalima/dešavanjima gdje se konzumiraju piva
komercijalnih proizvođača?

Pivarstvo je globalni business kojim upravlja par kompanija u cijelom svijetu. Samo jedna kompanija proizvodi trećinu ukupnog svjetskog piva. To su megakorporacije koje imaju ogromne budžete a festivale i dešavanja koja pominjete uglavnom se finansiraju na taj način. Također, kod nas je Craft scena u povojima, i na samom početku, tako da će trebati vremena da nastanu festivali koji će komunicirati samo s ovom, specifičnom publikom. Mi se trudimo da skratimo to vrijeme, i da educiramo ljude, za sada to dosta dobro ide, ali kako sam ranije rekao, to je putovanje, i najbitnije da se na tom putu, jako dobro zabavljamo.

Živjeli!